April 2, 2024

Managing Shop: Richard Canneman van Ekster

By
Quinten Muller
Gründer
“Doordat wij de juiste partners hebben gekozen, gaan wij maar 1 keer per jaar naar Amerika. Het is dus geen must om daar vaak heen te gaan om er succesvol te zijn.”

Als Nederlands bedrijf een partnership met Lionel Messi en groeien naar €40 miljoen omzet, waarvan het merendeel uit Amerika. Dat is het verhaal van Ekster, een merk gericht op mannen die stijlvol van A naar B willen.

Wij waren benieuwd hoe zij dit voor elkaar hebben gekregen en spraken met Richard Canneman, oprichter van Ekster. 

1) Hi Richard! Wie ben je, wat doet Ekster en wat is jouw rol binnen het bedrijf? 

Ekster is zo’n 8 jaar geleden opgericht door Olivier Momma, Rick Scharnigg en mijzelf. Rick en Olivier hebben elkaar leren kennen tijdens hun uitwisseling aan de University of Pittsburgh en hebben zich van jongs af aan beziggehouden met ondernemen. 

Ik ken Olivier nog vanuit onze tijd in Tokio, waar hij als de zoon van een goede vriend nog op de middelbare school zat. In 2016, toen Olivier stage bij mij liep in Singapore, hebben wij elkaar beter leren kennen. Olivier was daar bezig met het moderniseren van de portemonnee en had hier een innovatieve visie op, ik was hier eigenlijk direct enthousiast over. 

In deze tijd heb ik Olivier geholpen met de ontwikkeling van het product en gaf ik hem advies. Toen Olivier eenmaal terug was in Nederland besloten Rick en Olivier een Kickstarter campagne te starten om de portemonnee te kunnen produceren. 

Ze hadden voor het eerste model, productvideo en marketingcampagne €5k nodig, op dat moment ben ik ingestapt!

2) Hoe hebben jullie het product ontwikkeld? 

Met een investering van €5k, inclusief promotiefilmpjes en één prototype, begonnen we een Kickstarter-campagne. 

Deze campagne werd een ongekend succes; binnen een aantal maanden haalden we meer dan 1 miljoen euro op met ons idee. 

We werden een van de meest populaire producten op Kickstarter. Dat opende voor ons de toegang tot de Amerikaanse markt. 

3) Hoe hebben jullie het bedrijf verder opgeschaald?

Het was zeer uitdagend om vanuit het niets een product op schaal te produceren en uit te leveren, maar het is ons gelukt. Met de kleine winst die hieruit voortkwam konden we een tweede versie produceren. 

Vervolgens zijn we met performance marketing aan de slag gegaan. We konden heel goed nieuwe klanten acquireren op basis van de klantgroep die eerder bij ons had gekocht via Kickstarter. 

Dat bleek een zeer goede zet, want de omzet verdubbelde al snel. Later zijn we ons ook gaan focussen op het inzetten van influencer marketing, we zien dat dat erg belangrijk is in de Amerikaanse markt. 

We werken daarin samen met verschillende influencers, van macro- tot micro-niveau. 

Zo hebben we samen met Lionel Messi en Angry Joe (3,3M volgers op Youtube) een eigen lijn uitgebracht, maar we hebben ook tientallen YouTubers die onze producten reviewen en aanprijzen. 

We komen ook soms per toeval bij een doelgroep die goed bij ons past. Zo kwamen we er met een experiment achter dat tussen de kijkers van Nascar een heel grote doelgroep van Ekster zit. 

4) Heb jij nog tips voor andere ondernemers die ook succesvol willen worden in Amerika? 

Amerika is een groot land dat eigenlijk bestaat uit 52 landjes op het gebied van regulering en belasting, maar op marketingniveau is het 1 groot geheel.

Het is belangrijk dat je je niet fixeert op de East- en West-coast; het kan namelijk zomaar zijn dat jouw doelgroep in Amerika uit onverwachte hoek komt.

Omarm dus dat je geen Amerikaan bent en probeer er via experimenten achter te komen waar je klanten zitten. 

Marketing in Amerika is ontzettend duur, dus starten met guerrilla marketing tactieken is echt een aanrader.

Producten vanuit Amerika verzenden is ook een tip die ik graag meegeef. Dit zal de conversie ten goede komen en is een efficiëntere manier van werken. 

Doordat wij de juiste partners hebben gekozen, gaan wij maar 1 keer per jaar naar Amerika. Het is dus echt geen must om daar vaak naartoe te gaan om er succesvol te zijn. 

Returnista heute einführen

Der Schlüssel zum Erfolg liegt darin, die Erträge in den Griff zu bekommen. Es ist Zeit zu handeln. Es ist Zeit für Returnista.

Termin für eine Demo

Stay in the know of all relevant innovations in returns
Wir senden Ihnen einen monatlichen Newsletter über Produkt-Updates und Neuigkeiten aus der Branche
Ich danke Ihnen! Ihr Beitrag ist eingegangen!
Ups! Beim Absenden des Formulars ist etwas schief gelaufen.